healthylifestyles.blogg.se

Köttig löpträning + Tabata intervall

Publicerad 2013-04-02 23:54:36 i Allmänt,

 
 
 
Började dagens träninggspass med två omgångar Tabataintervall. Kan berätta lite mer kring det, för jag misstänker att många inte riktigt vet vad tabata är. Det är en väldigt ny träningsform där man under 20 sekunder kör intensivt med vissa övningar (övningarna kan man välja själv, HÄR finns några bra tips, man kan börja med enkla övnigar först och sedan övergå till lite svårare som: lungekick, deltalyft, rumppress, T- pushups etc.)  för att sedan vila i 10 sekunder. Denna procedur upprepas 8grr och sammanlagt blir det 4 min med en tabataintervall. Låter det komplicerat?! prova att googla eller fråga gärna mig :)  Om du är sugen ladda även ner tabata appen så blir det enklare att hålla koll på tiden. 
 
Jag upplevede att träningen blev väldigt stressig i och med att man kör intesivt i 20 sek, sen får man enbart 10 sek att vila. Men jag tänker ge det två försök till ( det sägs att man måste prova saker tre gånger innan men vet  om man tycker om det ) Det sägs även vara väldigt effektiv träning! 
 
 
Tyckte inte Tabataintervallerna räckte för dagens träning, så jag körde en spontan löprunda. Sprang ungefär 5km på 35 minuter vilket är samma resultat som jag fick på vårruset förra året. Vet inte om det är bra eller inte, men jag tror man måste starta försikigt i början av en löpsäsong, annars är det risk att man skadar sig. Sista 500 metrarna sprang jag för kund och fosterland upp för en backe till denna låt. Får alltid rysningar av denna låt vid träning och kör alltid 100%. Bästa träningslåten helt klart! 
 
Nej nu tänkte jag ta min skönhetssömn, sömn är viktigt för hälsan! God natt alla fina <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej alla fina! Namnet är Bodil och åldern är 18. Mina största intressen är att dansa, träna, äta hälsosamt, mode, resor och allmänt bara det fina livet har att erbjuda. På denna blogg får du följa mitt vardagliga liv och jag vill även lägga extra energi på att inspirera för att leva ett hälsosammare liv samt mode som är två utav mina främsta intressen. Brinner även för att hjälpa andra, så om det är något ni funderar kring eller bara vill påpeka så är jag mer än öppen för att svara! :) Många kramar Bodil!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela