healthylifestyles.blogg.se

Läsarfråga: Tips på hur man håller sin budget + köpa hälsosam mat

Publicerad 2013-04-18 12:52:00 i Allmänt, Hälsa, Kost,

 
 
Eftersom jag själv är student vet jag hur det är att leva på knapp budget. Däremot bor jag fortfarande hemma så har den underbrara möjligheten att inte behöva handla maten själv. Men jag har ändå ett par tips på lager när det gäller att handla smart kring hälsosam mat.  
 
Tips 1: Skriv alltid en inköpslista innan du går och handlar och bestäm redan då att du inte ska köpa hem massa småskit, som godis, chips eller vad det nu kan vara som brukar slinka ner i korgen. Varuhusen är väldigt bra på att få kunder att köpa varor de egentligen inte behöver. Genom att exempelvis göra stora högar/pallar för då ser varan väldigt populär ut. 
 
Tips 2: Förbered repcept, kolla in böcker, läs bloggar eller kolla på Arlas hemsida (har väldigt bra recept) då är det lättare att veta hur mycket du sedan ska handla in. Det behöver inte vara så komplicerade recept! 
 
Tips 3: Leta efter "ta två för en" och utnyttja verkligen dom! Haha det är så komiskt, för när jag själv går och handlar (vilket händer ibland)  brukar jag ALLTID leta upp erbjudanden. Det känns liksom bra efteråt när man handlat, samma känsla som efter ett bra träningspass haha. 
 
Tips 4: Om man köper saker i mängder blir det billigare. Det har alltid min mamma lärt mig! Så om du köper massor med tomater som räcker länge blir det billigare än att du måste springa och köpa två tomater varje dag. Det gäller i alla fall viktsvaror. Så tänkt på det när du handlar. Det är bättre att storhandla 1 gång i veckan än att springa fram och tillbaka till affären (även fast det är bra träning, haha) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej alla fina! Namnet är Bodil och åldern är 18. Mina största intressen är att dansa, träna, äta hälsosamt, mode, resor och allmänt bara det fina livet har att erbjuda. På denna blogg får du följa mitt vardagliga liv och jag vill även lägga extra energi på att inspirera för att leva ett hälsosammare liv samt mode som är två utav mina främsta intressen. Brinner även för att hjälpa andra, så om det är något ni funderar kring eller bara vill påpeka så är jag mer än öppen för att svara! :) Många kramar Bodil!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela