healthylifestyles.blogg.se

Löpträning

Publicerad 2013-04-19 14:09:00 i Allmänt, Hälsa, Träning,

 
Har sedan kanske ca: två år tillbaka löptränat regelbundet. Så tänkte dela med mig av lite tips för er som kanske är sugna på att börja löpträna/ redan håller på. 
 
1. För det första är det superviktigt att ha bra löparskor, att springa med dåliga löparskor är hur dåligt som helst för både knän och hela kroppen. Gå helst till en riktigt löpbutik, finns många proffställen i Stockholm som exemeplvis det HÄR stället. Sedan finns det självklart hur många bra löparskor som helst i vanliga sportbutiker också, men om man verkligen vill satsa skulle jag rekomendera proffs ställerna. 
 
2. Börja alltid lungt och ta inte ut dig helt innnan du ens börjat! Man kanske känner sig sjukt peppad och vill bara ut på en gång och springa en halv mil. Men det är inte rimligt! Börja med att springa kanske 0,5km och öka sedan med en halvkilometer till efter varje vecka.  
 
3. Tänk på hållningen, att luta sig fram eller bak när man springer är aldrig bra, utan försök att ha så rak rygg som möjligt och var stolt! Visa vilken badass du är och regera på gatorna, det ökar självförtroendet :)
 
 
3. Om du redan är igång och har löptränat några gånger, prova att lägga upp en delmål. Kanske klara 500meter på en viss tid? eller varför inte delta i ett lopp? Det finns hur många lopp som helst! Kolla in här: Loppen.se där finns alla Sveriges lopp med. 
 
Själv ska jag delta i två lopp i år och det ena är Vårruset 5km och andra är Midnattsloppet 1mil. Deltog i båda förra året och wow vilken utmaning det var med 1mil!  Det var även då jag insåg att mina dåliga löparskor måste skrotas, haha. Men det är både kul och viktigt med delmål tror jag. Då har du något att sträva efter och man kan känna sig motiverad. Dessutom på dessa lopp är det sjukt kul runt i kring, stämmningen och miljön är en del av upplevelsen. Skulle starkt rekomendera både Vårruset och Midnattsloppet! Så ut och löp med er nu :)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: jannica

Publicerad 2013-04-19 16:14:11

Vilka bra tips!! Mina skor får dock hänga med ett tag till för har inte råd :( Men mitt mål är ju 1 km 25 maj utan stopp. Nu är bara 100-200 meter en utmaning men skam den som ger sig. Jätte bra tips. Det ska jag tänka på ikväll när jag ska testa igen :D Vet du vart man kan köpa billiga och bra träningsbyxor? Använder leggins under mjukis för att inte låren ska gnidas mot varann haha

Svar: Testa att kolla på stadium, tycker de har rått in väldig fina och bekväma träningskläder på sistonde, annars om du vill ha ännu billigre så funkar även H&M:s träningskläder och vissa Gina tricot butiker har även börjat sälja billiga träningskläder :)
healthylifestyles.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej alla fina! Namnet är Bodil och åldern är 18. Mina största intressen är att dansa, träna, äta hälsosamt, mode, resor och allmänt bara det fina livet har att erbjuda. På denna blogg får du följa mitt vardagliga liv och jag vill även lägga extra energi på att inspirera för att leva ett hälsosammare liv samt mode som är två utav mina främsta intressen. Brinner även för att hjälpa andra, så om det är något ni funderar kring eller bara vill påpeka så är jag mer än öppen för att svara! :) Många kramar Bodil!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela