healthylifestyles.blogg.se

Som lovat: Ett kost dag i mitt liv

Publicerad 2013-04-16 12:34:00 i Allmänt, Hälsa, Kost,

 
 
 
 
Inleder min dag med frukost. Eftersom jag har två riktigt långa sovmornar på måndag och onsdag brukar jag satsa och göra riktigt fina/ goda frukostar på dessa dagar. Annars när jag börjar tidigt blir det gröt eller yougurt till frukost. För det första tycker jag att frukost är sjukt gott, sedan är det sjukt viktigt! Som jag nämnt tidigare har kroppen varit utan näring under hela natten och behöver därför näring direkt på morgonen! 
 
Tips på bra frukostar: 
- Havregrynsgröt med topping som: valnötter/mandlar/ linfrön eller varma hallon, blåbär eller någon annan frukt
- Omelett/ stekt ägg med två hela ägg och valfri fyllning, exemeplvis: skinka, kalkon, babyspenat. 
- Grovt bröd med lax och ägg (första bilden) bra fetter i laxen och protein i äggen. 
 
 
 
Lunch: Sen när det kommer till lunch brukar det inte riktigt vara såhär fancy på vardagar. Men lyckligtvis har min skola riktigt god och bra mat. Vi har alltid ett stort salladsbord också där det även brukar finnas solrosfrön och keso (favvokombom) Just med lunch är det bra med variation (gäller iofs alla måltider) Men man kanske äter kyckling med bulgur på måndagar och sedan lax med sallad och potatis på tisdagar etc. På måndagar och onsdagar är det lite olika om jag väljer att äta hemma eller i skolan, vill jag sova lite längre äter jag hemma eller orkar jag inte fixa lunch äter jag i skolan. Men jag försöker att inte hoppa över måltiden, det är viktigt!
 
 
 
Mellanmål: är också viktigt för att hålla blodsockerkurvan på en jämn nivå. Helt ärligt så varierar det om jag äter mellanmål eller inte. Men jag brukar ALLTID ha med mig en banan i handväskan i fall jag skulle bli hungrig.    Var för ungefär en vecka sedan inne i Täby centrums life butik och hittade massa intressanta Raw bars. Flapjack heter den som är på bild nummer 1. För er som inte vet vad det innebär med raw kan ni kika in HÄR och läsa. Jag upplevde att denna bar var väldigt söt, smakade nästan som vilken annan chokladbit som helst. I efterhand läste jag innehållsförteckningen och såg att den innehöll en hel del socker, så även fast den innehöll dadlar och annat nyttigt så var det nästan som en godisbit fast nyttigare. Det fanns massa olika smaker och kostade ungefär 15:-
 
Men annars om man har tid och inte är ute på språng som jag, så är det superbra att göra en nyttig fruktsmoothie som på bilden ovan. Eller varför inte en grov macka med valfritt pålägg och som komplettering en näve nötter eller russin. Men det är bra om man får i sig något mellan målen så kurvan håller sig som en kurva och inte bergochdalbana. 
 
 
 
Sedan när det kommer till middag varierar det lika mycket som med lunchen. Men jag har fått min familj att börja äta lika nyttigt som jag, haha även fast de är lite anti mot vissa saker. Men jag älskar bulgur så mamma brukar alltid koka mycket så jag bara kan värma upp det när familjen helldre äter pommes eller vad det nu kan vara. Jag kan ibland vara lite krånglig när det gäller just middag, men när jag tränar och gör massa annat kan jag lätt fixa egen mat om det finns exempelvis kyckling, lax eller någon annat i kylen. Jag skulle tekniskt sätt kunna käka pommes om jag nu känner för det, men väljer hellre exempelvis bulgur för jag tycker om det och man blir mättare längre av det. 
 
Idag gjorde jag middag för hela familjen själv och kom på ett helt eget recept. Supergott och nyttigt!
Kan ge er receptet i ett nytt inlägg. 
 
Puss & kram så länge! 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: jannica

Publicerad 2013-04-16 21:44:36

ett jätte bra inlägg! Fick massa ny inspiration och ideér vad jag själv kan äta. Har jätte svårt för vad som är bra och inte!

Svar: Tack så mycket och va kul! :D Du får hemskt gärna fråga om du har funderingar kring någonting. kram!
healthylifestyles.blogg.se

Postat av: jannica

Publicerad 2013-04-16 22:02:00

Sv; ska börja hos en dietist, ska få en remiss dit. men tills dess vore ju lite tips hur bra som helst. Väger ju rätt mkt och sjukskriven så orkar inte träna sådär jätte mkt. Men har du lite tips på bra måltider får du gärna hojjta till. Inte förtjust i keso, ägg går okej men inte omelett ;) Sallad är gott, men tkr inte man blir så mätt på det :/ och budgeten är knaper så billig men bra mat om du har nått på lager :)

Svar: Tror jag kan sno ihop lite ideer. Är själv student så vet vad du menar med budgeten, haha :) Lovar att fixa tips till i morgon!
healthylifestyles.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej alla fina! Namnet är Bodil och åldern är 18. Mina största intressen är att dansa, träna, äta hälsosamt, mode, resor och allmänt bara det fina livet har att erbjuda. På denna blogg får du följa mitt vardagliga liv och jag vill även lägga extra energi på att inspirera för att leva ett hälsosammare liv samt mode som är två utav mina främsta intressen. Brinner även för att hjälpa andra, så om det är något ni funderar kring eller bara vill påpeka så är jag mer än öppen för att svara! :) Många kramar Bodil!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela